9 mars 2011

Rök+Barnvagn= NO!

Lika bra att vädra sina åsikter, när man ändå är igång.

När jag för någon vecka sedan var ute och promenerade möttes jag av en förälder som var ute och promenerade med sitt barn i barnvagn. Inget fel i det. Till saken hör att denne förälder passade på att slå två flugor i en smäll - rasta ungen samtidigt som att stilla sitt sug efter nikotin. Människan gick alltså och blåste gift rakt i ansiktet på ungen. Jag är Ingen (har aldrig varit och kommer aldrig att bli) rökare men jag kan aldrig tro att det kan vara så viktigt att ta den där cigaretten JUST DÅ. Och OM så kanske det är dags att bryta ett mönster?

Det räcker med ca 30 minuter av passiv rökning för att man skall kunna se effekter på blodkärlen hos människan. Röken är en blandning med över 4000 ämnen (gaser och partiklar) som kadmium, cyanväte, Formaldehyd och koldioxid. Många ämnen förekommer dessutom i HÖGRE koncentrationer i sidoröken än i den rök som rökaren får i sig. I Sverige dör ca 200 personer/år på grund av passiv rökning enligt Karolinska institutet.

Jag kommer aldrig tycka detta är okej, att utsätta sina barn (och även oss andra) för detta för att stilla sina egna behov. Jag skulle inte vilja leva med vetskapen om att jag kanske snuvat mitt barn på 10 år av hans/hennes liv. Jag skulle heller inte klara av att lämna mina barn 10 år i förtid, på grund av någonting som JAG hade kunnat förhindra.

Ett stort HEJA till er som försöker sluta med detta! Kämpa på - du klarar det! Har du dessutom barn Har du bara där en stor morot. Ta en titt på livet DU har skapat, visst vill du finnas där vid deras sida för alltid? 10 år är mycket tid att missa. Bara 1 dag är för mycket.

Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet - Stig Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)