26 mars 2011

Tankar från en småbarnsavdelning

Välkommen in, lilla barn, i ditt förskoleklassrum! Här finns jag för dig med all min kunskap, allt mitt tålamod och min uppmuntran. Här är också dina vänner. Fulla av förväntan inför dagens lärande-äventyr. Har du sett snön utanför fönstret? Iskristaller med sex kanter, lika olika men unika som du och dina vänner. I dag erbjuder jag dig språkliga kullerbyttor, matematik, demokrati, inflytande, naturvetenskap, glädje och en skön gränssättning som du tryggt kan luta dig emot. Jag finns här för dig. Kom! Vi sjunger och gemenskapar. Sen, i leken, lär du om din omvärld, bearbetar nya erfarenheter och samspelar med dina små medmänniskor. Jag finns här som stöttepelare och guide i lekens värld. Vad sa du? Svårt att ta på byxan själv? Försök en gång till, sen hjälper jag dig gärna.
Jag vet att du kan! Jag tror på dig och dina förmågor. Titta på Lina! Hon har byggt ett högt hus av tjugotvå klossar i rött och grönt. Wow! Hon kan konstruera hon.
Vad vill du vännen? Är det någon som är ledsen? Så bra av dig att kalla på min hjälp. Du är hjälpsam och empatisk. Kom! Vi tröstar. Vad är det som fångar din uppmärksamhet nu? En spindel. Vi räknar tillsammans hur många ben den har. Åtta. Va sa du? Ut? Visst ska vi släppa ut den. Ut i naturen där den hör hemma.
Mitt lilla tvååriga kompetenta förskolebarn. Välkommen till förskolan som finns till för dig!

Min syster hittade denna text i en tidning, jag blir både rörd och berörd när jag läser den. Varje gång. Jag är glad i att vi har möjlighet till förskola och tänker på denna text nästan varje dag jag lämnat honom, går ut genom dörren och börjar sakna. Jag har tänkt skriva ut och rama in denna och ge till Viggos fröknar i sommarpresent, så de kan sätta upp den i hallen så att alla föräldrar har möjlighet att läsa och förstå vad fantastiskt mycket fint de gör för våra stjärnor!

3 kommentarer:

  1. Frida Stegeby2011-03-26 16:02

    Hej Ida! Nu har jag äntligen tagit mig för att ta reda på vad Matilda har för str. 50-52. Så då är frågan om det passar bäst att ha mössan till hösten? Och vad du har för tyger till tjejer? :) Mvh Frida

    SvaraRadera
  2. Frida: Hur gammal är hon? Om hon är ca 2 år har hon samma strl som Viggo, annars måste jag nog be er mäta hennes huvudomfång med måttband. Har inte några speciella tjejtyger, men en lila molnmössa kanske? Annars har jag ett nytt med svampar på, kan ta kort och visa.

    SvaraRadera
  3. å va fin text. jag tror jag gör det samma.. alltså ge bort texten till Toves förskola :)

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)